Hvad der startede som en drøm på et drengeværelse vokser nu ind i Norge. Ditur, der siden 2014 har solgt kvalitetsure til gode priser i Danmark, lancerede den 10. oktober 2020 www.ditur.no - deres entré på det norske marked.

“Vi har en rigtig god og stærk forretning i Danmark, og det er nu et naturligt skridt for os at kigge udenfor landets grænser. Det har altid været ønsket at bygge en virksomhed, der kan blive en succes på flere markeder end kun det danske,” siger Kasper Dissing.

Der er flere grunde til, at Norge bliver det første stop på udlandsrejsen for Ditur. Det var nærliggende at teste forretningsmodellen af i Norge, da der er en hel del kulturelle ligheder, og en mindre sprogbarriere end på andre markeder. Derudover havde Ditur fra dag ét et sortiment af ure, der var bredere end alle konkurrenterne, fortæller Mikkel Dissing.

Han forklarer, at det primære mål i Norge er at fortsætte virksomhedens vækstkurve:

“Vi håber at sidde på 3-4 % af det norske marked ved udgangen af 2021. Og vi tror, at vi kan vokse til 10-15 % indenfor 4-5 år,” siger han.

Virksomheden er allerede godt i gang med at indfrie de store ambitioner i Norge. Fra lanceringsdagen af den norske side den 10. oktober til den 31. oktober, er der blevet omsat for cirka 200.000 norske kroner. Og Norge er blot det første skridt på vej til flere markeder, forklarer Mikkel Dissing:

“Om tre år har Ditur forhåbentlig en stabil omsætning over 100.000.000 kroner, og vi har mindst to-tre succesfulde markeder i vækst, herunder Norge,” siger han.


Omsætning på 90 millioner kroner i 2020

Et blik på virksomhedens omsætning afslører hurtigt, at der er tale om en iværksættersucces. Ditur har nemlig været på en imponerende vækstrejse. Fra en omsætning på 2 millioner kroner i 2015 til en forventet omsætning på omkring 90 millioner kroner for 2020 (brutto).

 

Men succesen er ikke steget hverken Mikkel eller Kasper til hovedet. Tværtimod holder de fast i deres jyske ophav og tager et skridt af gangen, når det kommer til Ditur:

“Hvis vi kigger tilbage, kunne vi være nået endnu længere, hvis vi havde satset endnu mere. Men det er altid nemt at være bagklog. En afgørende del af vores succes har været, at vi ikke har haft et behov for at øge vores private forbrug og vise os frem,” siger Mikkel Dissing. Tværtimod har tvillingerne altid haft Ditur i fokus, når der var penge på kistebunden:

“Vi har altid valgt at reinvestere vores overskud i virksomheden. Og det har ført til, at vi har bygget vores eget domicil i Hasselager, ansat flere medarbejdere og udvidet vores sortiment og lagerbeholdning betydeligt,” siger Kasper Dissing.

 

“Alle har ret til et ur, der ligner en million uden at koste én”

Bag Ditur står de to aarhusianske tvillinger Mikkel og Kasper Dissing. Siden de var helt unge og gik i gymnasiet, har de haft en vision om at starte en virksomhed sammen. Dengang var det uvist, hvad virksomheden egentlig skulle have som fokus. Tvillingerne var selv interesserede i mekaniske og automatiske ure, og her fandt de et hul i markedet:

“Vi fandt ud af, at man sagtens kan købe et flot og funktionelt ur for under 1.000 kroner. Men på det tidspunkt kostede et mekanisk, automatisk ur hurtigt 40-50.000 kroner. Ditur er drevet af, at alle har ret til et ur, der ligner en million uden at koste én,” siger Kasper Dissing.

Tvillingerne investerede 50.000 kroner til at åbne en webshop og købe de første varer hjem. Og resten er - som man siger - historie.

 

Et tomt kontor efter 17:30

Betyder succesen så, at tvillingerne og deres nu 31 ansatte har trådt yderligere på speederen og arbejder 100 timer om ugen? Nej, tværtimod. Det er vigtigt for både Kasper og Mikkel, at der er en fornuftig balance mellem arbejde og fritid, så Ditur også fremover vil være en sund virksomhed med en god arbejdskultur.

“Vi ser helst, at kontoret er tomt efter 17:30. Det er vigtigt, at der er en sund og bæredygtig work-life balance, men samtidig ser vi gerne, vores ansatte har ild i øjnene. Vi forventer ikke samme niveau, som hos os selv, men vi skal derhen ad,” siger Mikkel Dissing.

 

“Løvens Hule var en stor oplevelse”

I efteråret 2019 var Ditur med i investeringsprogrammet Løvens HuleDR. Her fremlagde Kasper og Mikkel deres vision for Ditur og de imponerende resultater, som virksomheden på kort tid har opnået. Og det fik særligt to af løverne, Jacob Risgaard og Jesper Buch, til at spidse ører. Og kort efter havde begge løver hver især investeret 600.000 kroner mod 7,5 % af virksomheden.

“Det var en helt vild oplevelse at være med i Løvens Hule. Det lærte vi meget af, og vi er utrolig glade og stolte over, at to så drevne investorer og forretningsmænd som Jacob og Jesper gerne vil være med på rejsen,” siger Kasper Dissing.

For investor Jacob Risgaard er der et enormt potentiale i Ditur. For som han siger:

“Ditur har allerede vist, at alene et lille land som Danmark tager fantastisk flot imod et stort udvalg af ure. Vi forventer bestemt at kunne tage en flot andel af markedet på mid-price ure i Europa. For mig er der kun én sætning, der kendetegner Ditur: The sky is the limit,” siger Jacob Risgaard.

 

Over 4000 ure i sortimentet

Udviklingen i antal forskellige ure i Diturs sortiment er - ligesom med omsætningen - kun gået én vej - opad:

 

I 2015 var der bare 15 ure på webshoppen, mens det tal nu er omkring 4.000. Og det er langt fra kun internationale brands, der fylder de virtuelle hylder. For i  2018 kunne de to tvillinger nemlig tilføje ‘urdesignere’ til CV’et:

“Kasper og jeg har altid været interesserede i ure. Så det var i og for sig naturligt for os at lancere vores eget mærke ved navn Dissing. Det har været utrolig sjovt og lærerigt, og det er dejligt at se, at der også er andre end os selv, der er glade for vores designs,” siger Mikkel Dissing.

Tvillingerne har bestemt lært meget af deres rejse med Ditur. Og de har et godt råd til andre, der overvejer at starte deres egen virksomhed:

“Det er en stor kliche, men jeg siger det alligevel: Hvor intet vover, intet vinder. Man skal turde satse noget. Hvis vi kigger tilbage, er vi kun, hvor vi er i dag, fordi vi turde satse. Og sandheden er også, at vi kunne være nået endnu længere, hvis vi havde satset mere,” fortæller Kasper Dissing.